lördag 20 oktober 2012

Kort med presentask

Nu när det vankas Halloween, Fars dag och för att inte tala om jul har jag gjort ett kort med en presentask inuti. Det är enkelt att göra, går att variera i oändlighet och är en uppskattad gåva. 

Jag har gjort två varianter, ett för Halloween och ett till kära far på Fars dag. 

Till far har jag gjort ett typiskt kill-kort. Pappersserioen med kugghjul heter Craftsman collection och är från Prima. En mycket trevlig serie! Tåget och flygplanet är stämplar från My mind eye, Lost and found. De runda stämplarna är från Vilda och deras kollektion som ingick i tävlingskitet på Kort och Scrapmässan i Avesta nu i höstas. Jag har klistrat dem på stora knappar, det blev en rolig effekt! 

Det andra kortet har Halloween-tema med papper från My Minds Eye, Lost and Found Halloween. Stilrena och roliga papper! Till serien hör ett ark med små etiketter och tags, till exempel den ovala där det står Bat Toes.  

Insidan av korten. Jag har stansat ut ett hål i varje ask där jag på baksidan har klistrat fast cellofan. Jag tycker det ser snyggt ut när man kan se innehållet i asken. I övrigt har jag inte dekorerat insidan så mycket för att det ska gå att stänga dem. På Halloween-asken har jag stämplat en etikett på en bit canvastyg.

Insidan av fars-dags-asken med coola papper med ritningar på 

Kortet är 10x15cm och 4 cm tjockt. Då räckte ett cardstock precis på längden. Jag har skurit av så att jag 25cm bred remsa och sedan bigat arket på långsidan på följande mått: 1cm, 5cm, 20cm, 24cm. På kortsidan har jag bigat arket på följande mått: 4cm, 14cm, 18c, 28cm. 

Sedan klippte jag ut det jag behöver enligt bilden ovan. Om du vill ha ett titthål så stansar du ut det och klistrar fast lite cellofan på baksidan. Sedan har jag använt distresser för att skita ner det innan jag klistrade ihop asken. 

Utsidan av kortet har jag gjort lite större än asken. Basen till kortet är 10.2x15,2 och kortet är 4,3cm tjockt. Då ryms asken inuti kortet utan att stick ut. 

Material
Halloween-ask
Papper från My Minds Eye Lost and Found Hallowen
Dekorationer: Bling från prima. Döskallestämpel från Vilda. 

Fars dags ask
Papper från Prima Craftsman collection
Dekorationer: Stämplar från My minds Eye Lost and Found samt från Vilda. Knappar och bling från Prima 

Inga kommentarer: