fredag 5 oktober 2012

Kladdigt med vintertema

Höstkänslorna har precis börjat satt in så då gäller det att vara ute och förbereda sig på vad som komma skall.... snö, kyla och vinter! Och kanske en liten julafton nån stans där mitt i röran oxå. :) 

Till idag har jag skapat inte mindre än två tavlor på det vintriga temat. 

Först ut är en tavla som blev rätt "kylig" och snöig när den blev klar. Den är skapad på en masonitskiva och är ca 15x30cm - ett utmärkt scrapmått alltså. Skivan är täckt med papper, men man ser kanske inte så mkt av dom, några snöflingor anas på bild nr 2 tror jag. Alla papper på hela tavlan är från MMEs julserie från i år. (ok, utom skorstenen ser jag, den är gjort av papper från deras Halloween-papper) 

(ps - ni vet att det går att klicka på bilderna för att få upp dom större!? - betydligt lättare att se detaljerna då!) 


Vi kan ta oss in och studera lite detaljer. 
Som ni ser är det mycket uppbyggt på färg och struktur. Jag jobbar med Akrylfärger från Delta, som har ett helt underbart utbud med färger. Svårt att önska fler liksom.... 
Färgen är struken, duttad och stöpplad runt kanter för att ge djup och form och även lite över ytan för att få allt att byggas ihop. Bakgrunden är gjord innan huset limmas på med Decopage-lack, och sedan fortsätter man att bygga struktur även över huset. Texten är printad på vanligt papper och urklippt och sedan pålimmad med Decopage-lack. Allt sätts fast med det. Ayleene's har ett av dom bästa jag stött på så här långt! 


Blev inspirerad på nätet och såg att nån använt washi-tape till tak på sitt hus, och fick bara lov att testa. Prima har precis kommit ut med flera häftiga varianter, bl.a den här svarta med alfabetet på. Passade utmärkt till tak på mitt "lilla" hus. 


Prickar/ringar med färg som ni ser lite överallt är stöpplade genom Primas masker/stenciler. Just denna jag använt har några rader med "hål" som blir fina linjer med prickar + en omgång kugghjul mm. Inanmätet i kugghjulen blev utmärkta "snöflingor" som faller.... :)
Dom små snögubbarna är urklippta från ett av papperen och så har jag ritat lite extra med svart penna runt dom för att få dom att sticka ut lite bättre. 


Och du - glöm linjal och skärmaskin när du skapar - här är det sax eller rivna kanter som gäller, det ger liv och struktur och personlighet åt sånna här alster. :) 


Nu tror jag bestämt att vi närmar oss julen en aning. 
Det här är en liten canvas som är 15x15 cm. Perfekt som en liten gå-bort-present kanske? 


Valde att skapa lite julstämning och inspirerades än en gång av andra duktiga mixed media artister. Fick en vision om en liten gran, och så här blev det. Fortfarande MMEs papper som jag har skapat med, och till en sån här liten tavla kan man sträcka sig efter spillbitslådan!  Paketpapperet i bakgrunden passade ju perfekt till detta. Ljusade av det lite med vit akrylfärg för att granen skulle poppa upp lite mer. 


Stjärnan kan ju stansas ut om man har någon lämplig die, eller så gör man som jag gjorde, ritar en stjärna på baksidan av papperet och klipper ut den. Betydligt mer personlig stil. :) 


Egentligen är det inte så mkt på den här tavlan, inte ens några mängder med färg mot vad det normalt brukar bli. I nerkanten fixade jag till ett litet "golv" åt granen av en bit washi-tape från Prima. Otroligt lätt att jobba med. Lite färg och duttningar även över tejpen för att få den att smälta in i tavlan bättre. 


Slut på kladdet för denna gången.... 
Nu övergår vi till glitter och bling istället! 
MME har ju helt fantastiskt fina Halloween-papper och det står inte på nu förrän spöken och vampyrer surrar runt huset i sin jakt på godis. :) 


Hittade det här hörnet av papperet oanvänt och det lockade mig att göra ett lite enklare kort. Ja, ni som känner mig vet att stilrent och enkelt förmodligen är mitt mellannamn när det gäller kort och layouter. Jag tyckte iallafall att det passade såååå himla bra ihop med dom här snygga löven från Prima!


Klicka upp bilderna i större format säger jag bara, för här blingar det av bara tusan (om man nu får säga så). :) Halva lövet är doppat i en blandning av småpärlor och bling, och det blir något alldeles extra att dekorera med. Dom svarta strecken i kanten på det brunorange lövet har jag ritat dit för att rama in det lite. Det var verkligen Halloweenfärger på just dessa, och så matchade jag med lite svart prickigt band + rosorna. 


Ja, det var nog allt för mig för den här gången. Hoppas det gav er lite inspiration där ute i stugorna och butikerna. 

/Lisa



Inga kommentarer: