torsdag 16 oktober 2008

Skapa med Fiskars Nya kantmönsterstansar

Lagomt till Formex kom 2 nya kantmönsterstansar från Fiskars. Förutom att dessa två har ett nytt mönster så är de även gjorda för att klara av cardstock, vilket de gamla inte varit. De har bara hållit för lite tunnare papper.

Men de två nya som kom stansar utan problem igenom cardstocken.

Kantmönsterstansarna har bland många kortmakare blivit väldigt populära igen då det idag är ett mode med att använda s.k. scalloped (vågiga) papper. Och med stansarna finns en oändlig möjlighet till roliga skapelser.

Jag har någon stans sprungit på en blogg där en amerikanska visade hur man gjorde en "medaljong" med kantstansen. Jag har dock inte hittat på denna igen men jag återkommer om jag hittar på den;-)

Jag har dock klurat ut själv och testat och här kommer min beskriving av det hela.

Plocka fram material och verktyg.



Det jag ska visa är dessa varianter. att göra en medalj/ram,
samt hur du stansar för att få snygga hörn.


Börja med att skär till en bit cardstock eller annat valfritt mönstratpapper,
med måtten 3" x 3" =7,6 x 7,6 cm



Placera din pappers fyrkant så att den är centrerad i stansen enligt bilden


Stansa och vrid papperet och centrera likadant igen.



Forstätt lika runt hela fyrkanten.

Nu har du en ram som sitter fast i hörnen.


Vill du kan du runda hörnen.



Medaljen har jag sedan fäst på ett kort och dragit igenom Magick Mesh. I övrigt har jag använt mig av papper samt journalingark från Prima.
Hjärtat kommer från Melissa Frances


Vill du inte ha en ram runt rutan skär du en fyrkant som är 7x7cm= 2 3/4" x 2 3/4"


Centrera och stansa lika som exemplet ovan




Här har ni nu lite roliga rutor att jobba med på era LO:er eller kort.

/Anna-Lena

Inga kommentarer: